Verslag Volante reünie 2022

Zaterdagmiddag 19-11-2022, exact drie jaar na de eerste reünie van deze opzet in samenwerking met HAN en studentenvereniging Lokaal99, heeft de tweede editie van de Volante reünie plaatsgevonden.

Zoals ook tijdens de eerste editie werd er gebruik van gemaakt dat de HAN campus door de open dag op zaterdag geopend is. Omdat het de open dag was konden de oud HTS-Autotechniek/HAN Automotive studenten die de reünie bezoeken het compleet vernieuwde pand aan de Ruitenberglaan 29 in volle bezetting bewonderen. Hiervoor werd de reünie na het eerste drankje in lokaal 99 om 13:00h gestart met een rondleiding door twee zeer enthousiaste tweedejaars HAN Automotive studenten.

Volgens het recept van de eerste editie zijn er twee gastsprekers die een presentatie gaven over een interessant onderwerp. De eerste presentatie werd gegeven door Dr. Ir. Saskia Monsma over het HAN Master Engineering Systems programma. Tijdens de presentatie werd in beeld gebracht wat de Master Engineering Systems via HAN inhoudt. Daarbij valt op dat het een echte toepassingsgerichte opleiding is “Strong practical focus (applied research)”, een eigenschap waar waarschijnlijk veel oud HTS-autotechniekers zich wel in kunnen vinden. Na de presentatie van Dr. Ir. Saskia Monsma is het woord aan Patrick Heuts, director R&D bij de Nederlandse (elektrische)busfabrikant EBUSCO.
Dhr. Heuts vertelt over het succesverhaal van het slechts 10 jaar jonge EBUSCO en welke technologische ontwikkelingen tot nu toe daaraan hebben bijgedragen.

Daarna ging het verder over de nieuwste ontwikkeling van EBUSCO, de 3.0. Een batterijelektrisch aangedreven stadsbus, waarvan de carrosserie grotendeels uit koolstofvezelcomposietmateriaal is opgebouwd en waarbij de LFP batterijen in de slechts 12cm dikke vloer zijn verwerkt. Door de lichtgewicht geconstrueerde carrosserie en de efficiënte aandrijflijn haalt EBUSCO na eigen zeggen 575km range. Deze range maakt het mogelijk om met de 3.0 een gangbare dienstregeling te rijden op één acculading. De technisch diepgaande presentatie liep door de interesses van de aanwezigen iets uit qua planning, maar omstreeks 16:00h werd er dan uiteindelijk toch echt nageborreld in het gezellige campuscafé Lokaal 99.

Volgens de activiteitencommissie een evenement om jaarlijks op de kalender te houden. We zouden dan ook graag volgend najaar wederom een reünie organiseren voor onze leden en oud HTS Autotechniek & HAN Automotive afgestudeerden. Heb je een leuk idee of onderwerp in gedachte voor dit evenement, neem dan contact met ons op!

HAN, Selma van Loon, Saskia Monsma, Patrick Heuts, Bertram Padmos en studentenvereniging Lokaal99 bedankt voor jullie bijdrage aan deze interessante en gezellige middag!

Een aantal foto’s van de middag kun je hieronder bekijken.

Foto’s Volante Reünie 2022

De Volante Reünie 2022 werd mede mogelijk gemaakt door: