Volante bezoek PAL-V

Donderdag 13 september waren we te gast bij Pal-V, de Nederlandse fabrikant als het gaat om vliegende auto’s! Of waren het rijdende vliegmachines? Anyway, het was zeer interessant!

Volante bezoek PAL-V

Deze fabrikant uit Raamsdonkveer heeft dromen omgezet in realiteit. Door de regelgeving van wegvoertuigen te combineren met de luchtvaarteisen, heeft men een futuristisch ogend voertuig gecreëerd. Aangedreven door een 100pk Rotax benzinemotor is dit voertuig in staat om 160km/u te behalen op de weg. Door de lucht is deze snelheid iets lager.

Men heeft gebruik gemaakt van het gyrocopter-principe. Dit betekend dat de rotor bovenop wordt aangedreven door de rijwind. De voorwaartse kracht wordt gegenereerd door een propeller aan de achterzijde. Dit zorgt voor een veilig voertuig die niet kan overstijgen en bij uitval van de motor veilig kan landen door rotor die als vleugel fungeert. Check google voor meer informatie over dit principe.

Pal-V heeft als doel de wereldmarkt te bedienen en denkt hierbij ook aan partijen die verder van de bewoonde wereld af wonen of werken. De Pal-V is een heel stuk goedkoper dan een helikopter en kan dus ook gewoon het eerste of laatste stuk van de reis rijden over de weg. Tevens rijdt/vliegt het op normale Euro95 brandstof.

Na de presentatie hebben we de 2 voertuigen die er zijn bekeken en gefotografeerd. Vervolgens kregen we een kijkje in de werkplaats waar diverse testopstellingen te zien waren.

Kortom, het was een zeer interessant bezoek aan een bedrijf die dromen omzet in realiteit. Wij willen de mensen achter Pal-V dan ook hartelijk danken voor deze mogelijkheid. In de loop van 2019 heb je de kans dat je ze ziet vliegen …

Foto’s bezoek PAL-V