Verslag Volante Kart Cup 2015

De race om de Volante kart Cup 2015 is weer erg spannend geweest. Met wat regen aan het einde een top evenement met spanning en sensatie.

Volante Kart Cup 2015-1

Op zaterdag 12 september was het weer zover. De tweede Volante Kart Challenge ging van start. Het decor was wederom de mooie kartbaan te Berghem. Dit jaar was de groep, met 27 teams, iets groter dan bij de eerste editie.

De dag startte met volop zon tijdens de inschrijving toen de deelnemers langzaam binnen druppelden.
Nadat iedereen ingeschreven en omgekleed was zijn we, iets vertraagd aan de briefing begonnen. Na de briefing was het tijd voor het echte werk, de deelnemers mochten de baan op om even kort te wennen aan de kart en baan. Er moest natuurlijk ook gelijk een goede tijd neer gezet worden om een goede startpositie te veroveren.

Rond 14:15 was het dan zover, de start van de endurance race. Iedereen begon vol goede moed aan de race. In totaal werden er meer dan 100 rondes gereden. Aan het einde van de race werd het pas echt spannend toen het langzaam begon te druppelen. Binnen een aantal minuten ging dit over in een echte regenbui waardoor de situatie echt uitdagend werd voor de coureurs. De verschillen op de baan werden hierdoor wat groter. De regen heeft wel hele mooie plaatjesopgeleverd. Na 2 uur werd de finishvlag gezwaaid met de volgende uitkomst:

1. Team Healey onder leiding van Peter Rijkoort
  2. Crash Test Dummies 2.0 onder leiding van Roel Mangnus
  3. Team Ramrod met teamcaptain Daan de Nie
Volante Kart Cup 2015-2

Aan het einde van de dag was er vanzelfsprekend weer gelegenheid voor netwerken met een borrel waarbij ook de prijzen uitgereikt zijn aan de top 3, het team dat de snelste ronde gereden heeft, team Healey (nieuw Volante ronderecord 1:01:792) en een aanmoedigingsprijs aan team Two sparks short of ignition.

Een speciale dank gaat uit naar de organisatie van het circuit te Berghem CPB aangezien alles weer tot in de puntjes geregeld was. Er waren zelf snacks en kleine zakjes friet tijdens de race om de deelnemers van voldoende energie te voorzien. Ook onze Sponsoren YACHT en DETECH verdienen een bedankje voor het mede mogelijk maken van deze geslaagde dag.

De enige uitdaging die rest is om het succes van dit evenement door te zetten en het startveld volgend jaar weer groter te maken. Gezien alle positieve reacties van de deelnemers van dit jaar moet dat goed gaan komen.

Foto’s van het evenement zijn hieronder te bekijken!

Reacties van deelnemers:
Team Ramrod:“Namens team Ramrod wil ik jullie nog even hartelijk bedanken voor de topdag gisteren! De organisatie en sfeer waren uitstekend. Wij hebben erg genoten! Nogmaals bedankt en zeker weten tot de volgende editie!”
Team Red Beer Racing:“Was een ontzettend leuke dag zaterdag, goed geregeld allemaal. Zijn er volgend jaar weer bij.”
Team JOB ONE Racing:“Nogmaals hartelijk dank voor de zeer geslaagde Volante Kart Cup van afgelopen week. Mijn teamleden en ikzelf hebben het ontzettend naar onze zin gehad en zijn volgend jaar zeker weer van de partij!”

Volante Kart Cup 2015-3

Team Mitsubishi Turbo schreef voor de bedrijfsnieuwsbrief van MTEE: “Op zaterdag 12 September was er voor de 2e keer de 2uurs endurance kartwedstrijd georganiseerd door Volante, de Alumnivereniging van de HTS Autotechniek in Arnhem. De bedoeling van deze wedstrijd is (naast het willen winnen) om de (oud)studenten van de HTS Autotechniek bij elkaar te brengen om zo de relaties in stand te houden. De Automotive wereld is tenslotte een klein wereldje wordt vaak gezegd.
Op de MTEE Engineering afdeling is de HTS Autotechniek Arnhem hofleverancier van werknemers en dus zou er genoeg animo moeten zijn om aan deze Kartwedstrijd mee te kunnen doen. Dit bleek echter lastiger te zijn dan gedacht maar uiteindelijk deed Team Mitsubishi Turbo mee met: Alex Stormink, Bram Ernst, Dominick van Zeijl en Lex Winder. Dominick was hierbij wel een vreemde eend in de bijt omdat hij van de HTS Rotterdam komt.
Vorig jaar was een 7e positie de eindklassering en voor dit jaar waren de verwachtingen hoog en werd er gemikt op minimaal een podiumplek.
De kwalificatie verliep redelijk goed en een 7e startplek was het eindresultaat. Dit zou goede hoop moeten bieden voor de race. Na de kwalificatie bleek echter dat de bumper van onze kart los zat en nog maar met 1 bout aan de kart zelf vast zat. De wedstrijdleiding verzocht ons dan ook om van kart te wisselen. Alex zou de race beginnen en had bij de start al meteen een probleem omdat de coureur voor hem bleef stil staan op de grid. Dit koste een paar plekken maar het werd nog veel erger toen Alex voor het eerst het rechte stuk opkwam. Hij werd op het recht stuk gewoon voorbij gereden door andere karts. Wat bleek, de nieuwe kart bleek 2,5 seconden per ronde langzamer te zijn dan onze kwalificatie kart. Snel werd er vanuit de pitstraat gekeken naar een nieuwe strategie maar meteen wisselen van kart zou teveel tijdsverlies opleveren en dus werd er besloten om zo gauw de pitstraat open was voor de verplichte tankstop, Alex binnen te halen en te wisselen van Kart. De nieuwe kart was gelukkig een stuk sneller want Dominick vervolgde de wedstrijd met rondetijden die gelijk waren aan de top 3 van de wedstrijd op dat moment. Langzaam aan klom team Mitsubishi Turbo weer omhoog en toen Bram het stuur had overgenomen van Dominick waren lag team Mitsubishi Turbo alweer op een 6e positie. Met nog 40 minuten te gaan kwamen er echter donkere wolken boven het circuit en begon het licht te druppelen. Toen Lex het stuur overnam kon er nog vol gas gereden worden maar na een paar rondjes kwam de regen volle bak naar beneden en moest er volledig op het instinct van de coureur gereden worden. Veel glijpartijen waren het gevolg maar Lex wist de kart gelukkig op de baan te houden. Zijn rondetijden waren echter niet voldoende om de 5e positie die Bram had weten te bereiken vast te houden en een 6e plek was uiteindelijk het resultaat aan de finish. Na afloop was er nog gelegenheid voor een hapje en een drankje en gezellig met (oud)studenten te kletsen.
Volgend jaar verwacht ik dat Team Mitsubishi Turbo weer aan de start staat en wie weet wel met meerdere teams want hoe meer teams hoe groter de kans is op een overwinning…..”

Foto’s Volante Kart Cup 2015

De Volante Kart Cup 2015 werd mede mogelijk gemaakt door: