Verslag Volante Rally 2020 Car Challenge 2022
11e Volante Rally, zaterdag 9 april 2022
De elfde Volante Rally, of zoals dit evenement vanaf nu naar buiten wordt gecommuniceerd; de “Volante Car Challenge”.
“Car Challenge” is bedacht om verkeerde associaties, met wat de meeste mensen onder autorally doen verstaan, weg te nemen.
Alhoewel, zoals van Dale de betekenis van een “rally” omschrijft, dekt het wel de lading van het Volante evenement; “wedstrijd voor auto’s, motoren enz., met bep. ingebouwde moeilijkheden “. We noemen het in dit verslag nog maar even de Volante Rally…
De elfde Volante Rally, het had eigenlijk al de dertiende kunnen zijn, maar wat daar tussenkwam is iedereen van op de hoogte.
De blauwdruk van de 2022 Volante Rally was al in 2020 uitgewerkt. Met feedback vanuit de leden, verzameld in 2019, deden we dit jaar een aantal dingen anders dan anders. Volante evenementen bestaan gebruikelijk uit twee elementen, ze hebben namelijk een autotechnisch karakter en sluiten af met een gezellig samenzijn (netwerkborrel). Een van terugkoppelingen die we kregen is dat dit samenzijn naderhand, juist bij de Rally vaak rommelig verloopt enerzijds omdat mensen zeer gespreid finishen en ook omdat er enorme druk bij de organisatie ligt om de scores te verwerken. Dit moest anders… en voor degenen die het niet is opgevallen, de volgende zaken waren ook anders:
- De lijst met deelnemers is vooraf via de website gedeeld.
- Eindlocatie is vooraf gedeeld.
- Er werd een uiterste finishtijd opgegeven, scores na de finishtijd hebben niet meer meegeteld voor de uitslag.
- De tijd van de prijsuitreiking heeft op een vooraf aangegeven tijdstip plaatsgevonden waardoor teams de kans hadden om tijdig aanwezig te zijn.
- Er zit geen proef meer in het traject waarbij voertuighandeling of -vermogen verschil kan maken.
- De rally is 1 uur eerder gestart.
- De prijsvraag “Car of the day contest” is door de deelnemende teams tijdens het evenement digitaal in te vullen.
- De puntentelling is interactief bijgehouden met behulp van Google Forms. (met grote dank aan Jelte & Marka Mollema voor het ontwerpen van dit ingenieuze systeem)!
Aangezien we bovenstaande acht in meer of mindere mate ingrijpende veranderingen hebben doorgevoerd, leek het verstandig om één succes gegarandeerd element vanuit de 2019 editie over te nemen en dat is de start vanaf het prachtige Recreatiepark de Heidebloem in Schaijk. Dit jaar niet om 11:00h, maar zoals hierboven aangegeven één uurtje eerder. Half tien start de briefing wederom onder het genot van koffie met een heerlijk gebakje. Onze kersverse voorzitter Sijmen Tielen bijt de spits af waarop Paul Neeskens van RallySupport, (inmiddels welbekend leverancier van de Volante Rally) details over de route, wijzigingen t.o.v. voorgaande jaren en enkele reglementen toelicht. Na de briefing mogen het routeboek en de goed verzorgde lunchpakketten in ontvangst worden genomen en kan de voorbereiding worden gestart. In totaal hebben zich 39 equipes ingeschreven, helaas is er nog steeds een virus actief en verschijnen er 34 equipes aan de start.
De Rally bestond dit jaar uit 5 verschillende trajecten. Traject 1 vertrok vanuit Recreatiepark de Heidebloem en voerde de deelnemende equipes door een stukje van natuurgebied de Maashorst (het grootste aaneengesloten natuurgebied van Noord-Brabant) om vervolgens binnendoor (stukje onverhard) via Reek de prachtige uiterwaarden en dijkweggetjes van de welbekende wereldsteden Keent, Overlangel, Neerloon, Denneburg, Demen, en Dieden aan te doen. Traject 2 doet daarna vanwege de grote open vlaktes rondom Haren (U weet wel, van de Harense smid) direct wat minder idyllisch aan, maar daar zet RallySupport natuurlijk direct een uitdagende route voor de navigator tegenover. In traject twee zitten een aantal kruispunten waarbij je de route alleen mag raken, maar niet kruisen… Vervolgens start in het dorpje Marcharen bij de eerste controlepost bezet door Maurice en Remco traject 3. In traject 3 zit ook de “special” verwerkt. De special bestond dit jaar uit een afgelegen traject waarbij de equipes verschillende gemiddelde rijsnelheden moeten zien te rijden. Afwijkingen in de beoogde rijtijd worden bestraft en aangezien de equipes resp. 30, 15, 46 en vervolgens weer 30 km/h gemiddeld moesten rijden bleek dit zeker niet eenvoudig. De starttijd noteren de equipes zelf. Door Nieck en Bauke werd een geheime tijdscontrole uitgevoerd, vervolgens werd de eindtijd van het traject door Lilly en Sandra vastgelegd.
Traject 4 start net ten zuidwesten van Oss en gaat “effe door Geffen” om vervolgens onder de A59 door te schieten richting Vinkel door het landelijke buitengebied ten zuiden van Nistelrode alwaar bij de controlepost van Bert en Ans traject 5 start. Traject 5 gaat vervolgens langs Uden door natuurgebied de Maashorst om zo terug te keren op de start/finish bij Recreatiepark de Heidebloem.
Ter afsluiting wordt er gezellig geborreld. De interactieve puntentelling zorgt evengoed nog voor een stressmoment in de rekenkamer, maar het systeem werkt voortreffelijk. De uitslag is tijdig bekend en al de volgende dag ontvangen alle equipes een gedetailleerde uitslag. Deze is ook hieronder te downloaden.
Met enkele aanpassingen (voornamelijk m.b.t. de toepassing aan de deelnemerszijde) staat hier voor de toekomstige edities een prachtig geautomatiseerd puntentellingssysteem. Voorzitter Sijmen Tielen spreekt een dankwoord uit naar alle deelnemers, vrijwilligers, organisatie, RallySupport, Recreatiepark de Heidebloem en natuurlijk onze sponsoren DETECH en HAN Automotive, waarna Jelte en Bauke de prijsuitreiking verzorgen. Hopelijk allemaal tot volgend jaar en inspireer tevens mede afgestudeerden om mee te doen. Het motto blijft, hoe meer zielen hoe meer vreugd.
Heb je als Volante lid naar aanleiding van dit evenement zin om mee te doen in de organisatie of ondersteuning van de Rally of een ander Volante evenement, meld je dan aan via het contactformulier op onze website. Daarnaast zijn initiatieven qua omgeving/regio om dit evenement te organiseren zeer welkom, belangrijk element hierbij is een passende start en finish locatie.
De Winnaars van de Volante Car Challenge 2022:
1e plaats: Equipe 11 – Renault Mégane
Bestuurder: Kaal
Navigator: Van der Horst
2e plaats: Equipe 36 – BMW E36 328i cabrio
Bestuurder: Van Thiel
Navigator: Van Zuijlen
3e plaats: Equipe 17 – BMW 330i E46
Bestuurder: Schoof
Navigator: Wagenaar
Aanmoedigingsprijs: Equipe 39 – Buick Skylark
Bestuurder: Kleyweg
Navigator: Bolder
Car of the day: Equipe 6 – BMW E28 5-serie 1982
Bestuurder: Beijer
Navigator: Pardoel
Hieronder is de uitslag van de Car Challenge te downloaden, net als de individuele uitslagen per equipe.
Een impressie van de dag, gemaakt door Anne Pardoel, is hieronder te vinden:
De foto’s van de start, finish en prijsuitreiking, gemaakt door Remco Wonink, staan hieronder:
De Volante Car Challenge 2022 werd mede mogelijk gemaakt door de steun van: