Verslag Volante bezoek Burton Car Company

Bij de echte ‘petrolhead’ zal de naam Burton waarschijnlijk wel een grijns op het gezicht veroorzaken. Dit ludieke bedrijf maakt immers al jaren leuke sportwagens op basis van de legendarische Citroën 2CV, beter bekend als de Lelijke Eend. Op donderdag 22 maart 2011 mochten leden van Volante op bezoek.

Volante bezoek Burton-1

Ontstaan Burton
Tijdens een fabrieksbezoek in Zutphen kregen de leden van Volante een kijkje achter de schermen van Burton. Burton is ontstaan vanuit de liefhebberij van Dimitri en Iwan Göbel. De broers bouwden al in hun kinderjaren hun 1e auto op basis van bromfietswielen en een Zündapp motorblok. Nadat zij later de Britse Lomax kit cars in licentie produceerden, besloten ze zelf een 2CV-sportwagen te ontwerpen. Daaruit is Burton ontstaan, dat door de demontage van lelijke eenden en de eigen behoefte aan nieuwe eend-onderdelen ook uitgroeide tot een grote leverancier van nieuwe en gebruikte 2CV-onderdelen.

Burton: meer dan auto’s
Opvallend is dat Burton zich niet puur tot het design en de bouw van auto’s beperkt. Het ontwerpbureau van de heren is bijvoorbeeld ook verantwoordelijk voor het welbekende, mobiele festival-urinoir en heeft tevens een zeer betaalbaar vibrator-hulpstuk voor de elektrische tandenborstel ontworpen (de Celebrator).

Electrische Burton
Interessanter voor de autotechnici is echter het laatste project, waarvoor Burton nauw heeft samengewerkt met de HAN-afdeling autotechniek: de elektrische Burton. Hierbij is de luchtgekoelde tweecilinder vervangen door een elektromotor, die wordt gevoed via lithium-fosfaat accu’s. Deze Burton heeft een actieradius van 250 km uit een accupakket, dat 250 kg weegt. U vindt meer informatie over Burton op www.burtoncar.com.

Je kunt de foto’s van het bezoek hieronder bekijken.

Foto’s bezoek Burton Car Company