Verslag Terberg Volante Motortoertocht 2018

Op zaterdag 26 mei stond er voor de liefhebbers de Terberg Volante Motortoertocht 2018 op het programma. Dit jaar ook nat maar dan wel van het zweet!

Volante Motortoertocht 2018 1

Zaterdag 26 mei is opnieuw de Volante Motortoertocht verreden. Het startpunt was dit keer de Pyramide van Austerlitz, gelegen in de bossen bij Zeist. Het aantal deelnemers was bescheiden, maar dat heeft een plezierige tocht niet in de weg gestaan. De temperaturen liepen op tot 30 graden, maar we klagen niet want dit is nog altijd beter dan regenval.
Vanaf Austerlitz zijn we binnendoor naar de veerpont richting Culemborg gereden, waarbij we een mooi stukje dijk konden meepakken. Op de veerpont bleek al dat het een warme dag zou worden, rijden was de enige manier om enige verkoeling te krijgen. Vanuit Culemborg zijn we bij Tricht een dijkje opgereden: Sowieso waren er al veel mensen op pad, maar er was ook een optocht van tussen de 100 en 150 oude tractoren: leuk voor iemand met een boeren-achtergrond zoals ondergetekende, maar het hield wel wat op. Na dit evenement konden we de motoren weer de sporen geven en zijn we langs de Linge gereden door prachtige plaatsjes waarvan je het bestaan waarschijnlijk niet kent (ooit van Gellicum gehoord?). Tenslotte zijn we voor de middagstop beland bij een gezellig restaurantje bij het “Lingebos”, een recreatieterrein vlakbij Gorinchem. Daar hebben we ons in alle rust tegoed gedaan aan pannekoeken resp. uitsmijters en hebben met elkaar over onze zakelijke achtergronden gesproken.

Zo rond een uur of 2 zijn we weer op onze motoren gestapt, waarbij één van de deelnemers al had aangekondigd af te haken vanwege de combinatie van temperatuur (te hoog) en tempo (te laag). Vanaf het Lingebos zijn we vervolgens over de Waaldijk richting de Betuwe gereden. Elke keer als je op de motor door Nederland rijdt (weg van de snelweg) valt weer op wat een prachtig land we hebben met veel variatie in pittoreske landschappen en schattige dorpjes.

Route Volante Motortoertocht 2018

We hebben de Betuwe doorkruist en zijn vervolgens aangekomen bij het veerpontje richting Amerongen. Daar nam de tweede deelnemer afscheid omdat we zo ongeveer in zijn achtertuin reden en het resterende stuk dan heen en terug zou moeten worden gereden. Vanaf Amerongen zijn we door de Utrechtse Heuvelrug uiteindelijk aangekomen in Doorn, waar we zo langzamerhand erg veel trek in een ijsje hadden en die daar hebben verorberd. Fijn om de kerntemperatuur even te kunnen verlagen… Omdat het resterende stuk tot Austerlitz niet ver meer was hebben we in Doorn afscheid van elkaar genomen is iedereen zijn eigen weg gegaan. Het was een plezierige tocht en altijd weer leuk om mensen te leren kennen met in ieder geval één gemeenschappelijke noemer: de HTS Autotechniek. Wordt hopelijk weer vervolgd!

Met dank aan Ton Hermus voor het uitzetten, begeleiden en het rapporteren over deze geslaagde activiteit.

De Terberg Volante Motortoertocht 2018 werd mede mogelijk gemaakt door de steun van Terberg