Verslag ALV en najaarsevent RDW Test Centrum

Op zaterdag 9 oktober 2010 hield Volante haar jaarlijkse najaarsevent en had hier wederom een zonovergoten dag voor uitgezocht.

Rijvaardigheidstraining
Al vroeg, vanaf 8 uur, werden we welkom geheten door het Team Swanborn op het RDW Test Centrum Lelystad. 20 enthousiaste Volante-leden hadden zich ingeschreven om zich op deze koude, maar zonnige ochtend te laten bijscholen in het beheersen van hun voertuig.

Najaarsevent 2010-1

Remmen!
Na een korte introductie gingen we de baan op in 2 groepen. Enthousiaste en professionele instructeurs gaven de deelnemers aanwijzingen over hoe zij hun voertuig in noodsituaties beter onder controle kunnen houden.
Wij begonnen met diverse remoefeningen onder verschillende wegdekomstandigheden: droog, stroef, vochtig en kletsnat. Het was een openbaring te kunnen beleven hoe de auto zich bij noodstops en stuurcorrecties gedraagt onder deze verschillende omstandigheden. Vooral de proef op het zeer gladde wegdek geeft wel te denken over hoe het voertuig reageert. Ondanks ABS- en ESP-systemen blijkt het af en toe een hele toer om het voertuig voldoende te laten remmen en het te besturen.

Cirkelbaan
Op de kleine cirkelbaan, die spekglad was, konden we voertuiggedrag ervaren bij diverse snelheden en onder- of overstuur proberen te corrigeren. Hier zijn vele pirouetten gemaakt, vooral toen ook de handrem werd ingeschakeld. Gelukkig zijn er geen ongelukken gebeurd en waren de deelnemers unaniem positief over de opgedane ervaringen op deze ochtend.

Najaarsevent 2010-2

Kombaan
Als afsluiting mochten alle deelnemers nog een aantal rondes op de grote kombaan van de RDW rijden. Het is een bijzondere ervaring om met 120 km/u zonder te sturen deze baan te nemen. Zelfs bij 60 km/u gaf het voor sommigen aardig wat problemen om de auto in het spoor te houden. Nogal wat rode lampjes op het dashboard sprongen aan!

Najaarsevent 2010-3

Jaarvergadering
Na de lunch, waarbij nog eens 30 Volante-leden zich hadden aangesloten, hebben we in een vlotte, doch duidelijke sessie de jaarvergadering gehouden. Hierin was aandacht voor:

• De ontwikkeling van het ledenaantal (585) per die dag
  • Een terugblik op de inmiddels aangeboden Volante-evenementen
  • Een vooruitblik op het komend jaar

Ook de financiële situatie werd belicht, waarbij we kunnen constateren dat deze er solide uitziet.

De notulen van de vergadering zijn hieronder te lezen:

Lezingen en borrel
Het middagprogramma omvatte een aantal lezingen van zeer interessante sprekers:

• Team Swanborn gaf informatie over hoe het bestuurdersgedrag te monitoren
  • Arval vertelde hoe je de beste leasemaatschappij van Nederlander kunt worden
  • Hessel van Oorschot leidde de deelnemers volledig in in de Social Media
  • Bram Veenhuizen (Lectoraat Voertuigmechatronica, Autotechniek) bracht een leuke discussie op gang bracht met zijn vergelijking tussen de ontwikkeling van elektrische aandrijving en de evolutietheorie

Leuke sprekers over goede en interessante thema´s. Hierna werden we nog verrast door een korte blik op de Superbus van Wubbo Ockels die een paar rondjes reed over de RDW-baan. Volante, prima geregeld!

Bij de afsluitende borrel kwamen natuurlijk nogmaals alle verhalen van de dag voorbij, waarna ieder zijns weegs ging.

Foto’s van het najaarsevent zijn hieronder te bekijken!

Foto’s ALV en najaarsevent RDW Test Centrum