Verslag ALV en najaarsevent Porsche Centrum Gelderland

Op zaterdag 1 oktober gingen we voor het Volante najaarsevent naar de inspirerende omgeving van het Porsche Centrum Gelderland en het Porsche Classic Center Gelderland. Naast de jaarvergadering werden we door Mark Wegh geïnformeerd over het wel en wee van zijn bedrijf.

Volante ALV en bezoek Porsche Centrum Gelderland 1

Elk jaar op de eerste zaterdag van oktober vormt een bijzondere locatie het decor van het Volante najaarsevent. Niet alleen wil Volante het evenementenjaar met een speciale gebeurtenis uitzwaaien, ook heeft wederom volgens traditie de jaarvergadering plaats, waarbij de diverse bestuursleden het jaar met de leden doornemen.

Dit jaar was Volante te gast bij het Porsche Classic Center in Heteren. Zo’n goede 40 leden waren op het evenement afgekomen en werden – dit reeds op voorhand – getrakteerd op een bijzondere middag. Voor aanvang van de jaarvergadering werden onze leden ontvangen met koffie en thee, vergezeld van een appelflap of gevulde koek, waarna de aandacht zich al snel verplaatste naar de vele klassieke Porsches die in het Center stonden opgesteld. De notulen van de jaarvergadering zijn hieronder te downloaden.

Nadat de Volante jaarvergadering in het hoofdgebouw, zijnde het Porsche Centrum Gelderland, was gehouden, werden de leden en het bestuur welkom geheten door Mark Wegh, eigenaar van zowel het Porsche Centrum Gelderland en het Porsche Classic Center. Het Porsche Classic Center is wereldwijd het eerste in zijn soort. Nergens ter wereld wordt dit concept – het (door)verkopen, onderhouden, repareren, restaureren en schadevrij maken van klassieke Porsches – op deze manier in praktijk gebracht.

Volante ALV en bezoek Porsche Centrum Gelderland 2

Mark Wegh begon zo’n 10 jaar geleden in het Gelderse Heteren voor eigen risico een Porsche dealerschap op deze plek. Uiteraard is het geheel in goed overleg met de fa. Pon van de grond gekomen. Porsche was in dit gedeelte van ons land nog niet vertegenwoordigd en Pon zag deze leemte graag ingevuld. In 2005 is met de bouw begonnen en in 2006 opende het Porsche Centrum Gelderland zijn deuren. Al snel groeide dit Centrum uit tot één van de succesvolste Porschedealers van Nederland, hetgeen bijna elk jaar is bekroond met de prijs “Porsche dealer van het jaar”. Momenteel wisselen er in Heteren zo’n 1000 nieuwe en gebruikte Porsches van eigenaar. Dit staat gelijk aan een aandeel van bijna een kwart van de Nederlandse markt.

Sinds 2006 is het oorspronkelijke pand diverse keren verbouwd en uitgebreid om aan de groeiende vraag naar Porsches in combinatie met het groeiend aantal modellen te kunnen voldoen. Het Porsche Classic Center is de laatste aanwinst, hoewel de volgende verbouwing (uitbreiding van het schadecentrum) alweer in volle gang is.

Het Classic Center is min of meer uit hobby van Mark ontstaan. Hobby alleen is niet genoeg, Mark moet ook het gevoel hebben dat er zoals hij zelf zei “een beetje geld mee te verdienen valt”. Alle klassieke Porsches, hoofdzakelijk van de types 356 en 911, zijn in eigendom van het Classic Center en kunnen gewoon worden verkocht. Bovendien kan op de auto’s worden ingeruild. Tevens kunnen er klassiekers worden gerestaureerd en kunnen schades worden hersteld. Mark streeft ernaar om bijzondere auto’s in zijn collectie te hebben omdat er altijd mensen zijn die naar iets bijzonders op zoek zijn. Tot zijn persoonlijke favorieten behoren 911’s uit het eerste volledige productiejaar 1964. Zijn laatste aanwinst is een 911 uit 1964 met chassisnummer 113 uit dat jaar. Volledig uitgewoond maar de auto zal toch worden gerestaureerd.
Het bijzondere van klassieke auto’s is volgens Mark niet alleen het unieke karakter maar ook het feit dat er in principe geen prijskaartje aan hangt. Natuurlijk wel letterlijk, maar gezien het feit dat bijzondere klassieke auto’s, zeker met “matching numbers” momenteel alleen maar in waarde stijgen, is het kopen van zo’n klassieker een waardevolle belegging.

Het sluitstuk van de rondleiding vormde een bezoek aan Mark’s privéverzameling. Zoals hij ons tijdens de rondleiding al vertelde, ligt zijn ware liefde van huis uit bij de merken Volkswagen en Audi. Porsche is daar later bijgekomen. Zijn verzameling Volkswagens, Audi’s en Porsches mag werkelijk uniek genoemd worden. Aan elke in zijn privécollectie opgenomen auto hangt een speciaal verhaal. Een paar voorbeelden? Een Kever uit de eerste serie van 6 die door Ben Pon sr. in 1947 naar Nederland is gehaald, een prachtige Golf GTI uit het eerste productiejaar 1976, de enige politie Porsche van het type 924 dat bedoeld was om de 911’s te vervangen, diverse carrosserievarianten op basis van een Kever die onder eigen naam op de markt zijn gekomen zoals Rometsch, een Audi Quattro waarvan Freddy Heineken eerste eigenaar was en zo kan er nog wel even doorgegaan worden.

Volante ALV en bezoek Porsche Centrum Gelderland 3

Na de rondleiding was het tijd voor de borrel. Aan alles is te zien dat het Porsche Centrum Gelderland en het Porsche Classic Center gewend zijn om groepen belangstellenden te ontvangen. Ook de borrel was fantastisch verzorgd. Complimenten aan de medewerkers van Mark!

Eén ding is zeker: de deelnemende Volante leden hebben een unieke middag meegemaakt, de thuisblijvers hebben écht iets gemist…

Reactie op FB van een van de deelnemers:
“Wederom een erg geslaagd evenement van Volante. Heel tactisch om een jaarvergadering te plannen op een fantastische locatie. Uniek verhaal, Mark Wegh heeft in 10 jaar tijd een prestatie van formaat weggezet. Bijna elk jaar Porsche dealer van het jaar. Als eerste ter wereld erkend Porsche Classic Center! En inmiddels een verzameling klassieke Porsches, VW’s en Audi’s waar menig museum jaloers op zou zijn. En nu weer aan het bouwen om het schadebedrijf uit te bouwen met maar liefst 1600m2. Volante team, hartelijk dank voor een goed verenigingsjaar!”

Foto’s ALV en najaarsevent Porsche Centrum Gelderland