Verslag 1e Volante Motortoertocht 2014

Volante organiseerde een motortoertocht voor Volante leden en 4e-jaars studenten van HAN Automotive. De 4e-jaars kregen op deze manier de gelegenheid om nu al met Volante kennis te maken en aan hun netwerk te bouwen.

Volante Motortoertocht 2014-1

Bij het opstarten van Volante hadden we al een hele lijst met ideeën voor activiteiten die we konden ondernemen met de Alumni-leden. Een motortoertocht was daar ook al één van. Afgelopen jaren bleek dat we al zoveel tijd en energie kwijtraakten in de organisatie van 2 grote jaarlijkse evenementen en een aantal bedrijfsbezoeken dat we geen ruimte zagen (namen) voor dit soort leuke, laagdrempelige activiteiten die wellicht ook weer een hele andere doelgroep zou aanspreken. Als oud-Volante bestuurslid bestond waarschijnlijk het vermoeden dat ik nu zeeën van tijd overhield en was me gevraagd om deel te nemen in de organisatie van de motortoertocht. Na bijna 6 jaar Volante was het dan eindelijk zo ver. Dit was blijkbaar in het land ook niet onopgemerkt gebleven gezien het feit dat er zelfs motorpers bij de eerste Volante Motortoertocht aanwezig was.

Volante Motortoertocht 2014-2

Inclusief de begeleiding vanuit Volante hadden we zo’n 20 motorrijders op de lijst staan, een leuk aantal voor zo’n eerste Volante Motortoertocht (VM). De dag begon mooi, maar gaf veel dreiging vanuit het zuiden. Nee niet de Rode Duivels, gewoon stevige buien. Rond de aankomsttijd van 11:30u had een aantal van de deelnemers al wat nattigheid gehad. Afgezien van een klein aantal afmeldingen (allemaal met een, in ieder geval voor henzelf, geldige reden) was de groep, met een paar afgestudeerden die spontaan, na mond tot mond reclame nog besloten deel te gaan nemen aardig compleet toen Sander de Goede van HAN Motomotive zijn presentatie startte. Ik zeg; karakter, mannen met haar op de tanden.

Sander vertelde gepassioneerd over het Motomotive traject binnen de HAN en de projecten die daaruit voort zijn gekomen en nog gaan komen. Gezien het feit dat dit traject ooit is gestart met het afstudeerproject van Sander, “Motorcycle and driver model design and validation” hetgeen nu is uitgemond in een baan voor hem bij de HAN kun je ergens wel spreken van een self-fulfilling prophecy. Dat zijn mooie en goeie dingen!
Het verhaal van Sander is bij tijd en wijlen erg technisch. Zo krijgen we het een en ander te horen over:

• Voertuigdynamica
    • Stuurkarakteristiek?
    • Invloed krukas?
    • Invloed wielen?
    • Lean angle?
    • Chatter
  • Control
    • Traction
    • Wheelie
    • Stoppie
  • Aandrijving
    • Range anxiety
    • HAN E-bike

Het is duidelijk dat een deel van de zaal gevuld is met oud-studenten die deze materie kennen en een deel niet (inclusief ondergetekende). Bij een aantal vragen uit de zaal antwoord hij dan ook met de wedervraag of de vraagsteller van de lichting van vóór of na 2007 is. Okay, point taken! Wel leuk om te horen dat er steeds meer studenten zich inschrijven voor deze projecten en ook positieve resultaten weten te boeken.
De presentatie werd afgesloten met de een film van de motorfiets op de wegdeksimulator waarbij bijna elk onderdeel wel een keer in eigen frequentie kwam. Voor de liefhebbers nog eens te bekijken op Youtube. De opstelling voor de bevestiging van de motorfiets is overigens ontwikkeld door een groep tweedejaars studenten.
Sander komt verder z’n belofte na en praat door totdat buienradar aangeeft dat we droog weg kunnen rijden.

De presentatie van Sander is hieronder nog eens te bekijken:

De route

Volante Motortoertocht 2014-3
Volante Motortoertocht 2014-4

De tocht die we die dag reden bracht ons in een rondje langs de rivieren via Lobith, een stukje Duitsland en Nijmegen weer terug naar Arnhem. Enige onwennigheid was er nog met de verschillende navigatiesystemen, de bijbehorende kaarten en individuele navigatie-instellingen in de systemen. De groep splitsten we in tweeën, waardoor we onderweg niet al te veel op elkaar hoefden te wachten. Helaas begon het kort na vertrek toch nog te regenen tot vlak voor het punt waar we Duitsland binnen reden. De koffiebreak werd ingelast nadat we in Duitsland net de Rijn overstaken en we kwamen er daar ter plekke achter dat niet alleen de benzine in Duitsland goedkoper is, maar ook de terrasjes. De voorraad appeltaart was niet toereikend voor onze groep en een deel moest overschakelen op himbeerentaart e.d. Ook lekker!

Volante Motortoertocht 2014-5

We hebben deze dag bijna maximaal de dijken gevolgd en zijn door erg mooie plaatsjes gereden. Uiteraard hebben we ons daarbij netjes gedragen en geen bijdrage geleverd aan de slechte naam die motorrijders nogal eens kunnen hebben als ze over dijken rijden. Al met al een prachtige rit met (voor velen) leuke verrassingen zoals de manier hoe je Nijmegen binnenrijdt via de Ooijpolder of de dijk die je van Bemmel (via Gendt en Doornenburg) naar Huissen leidt.
Bij aankomst op de Rijnkade in Arnhem is een paar man al afgezwaaid, maar is de rest het er over eens dat het een leuke rit was en zeker voor herhaling vatbaar. De combinatie met rijden en een informatiesessie is goed, maar er mocht wat meer tijd in ingeruimd worden om met elkaar te ‘ouwehoeren’. Allemaal goeie opmerkingen die we mee gaan nemen voor een volgende Volante Motortoertocht. Die willen we waarschijnlijk nog in september organiseren. Suggesties voor een route en/of locatie die we kunnen bezichtigen zijn welkom!

Bedankt allemaal.
Hans Vosbeek

De foto’s kun je hieronder bekijken of via het Facebook fotoalbum.

Foto’s 1e Motortoertocht 2014