Verslag Volante bezoek Donkervoort
Van uitstel komt afstel, zo luidt het bekende gezegde. Maar dit geldt niet voor ons bezoek aan Donkervoort in Lelystad. De Nederlandse autofabrikant, welke al meer dan 40 jaar auto’s bouwt. Volante was zaterdag 2 oktober te gast om deze fabriek en de voertuigen van binnen te komen bekijken. Bij Donkervoort was de verwachting hoog, daar ze niet elke dag een groep met oud studenten van onze opleiding over de vloer krijgen.
Na een welkome kop koffie (wat zijn die wegen eindeloos lang daar in Flevoland), is de groep in tweeën gedeeld. De ene groep ging de productie van de voertuigen bekijken. De andere groep ging de materiaalkennis een boost geven. Te weten glasvezel en Ex-core.
De basis van iedere Donkervoort is een buizenframe welke zijn oorsprong vond in de Lotus Superseven en de Caterham. Laser gesneden buizen met een materiaaldikte van 1,2mm worden door middel van koperlassen aan elkaar verbonden. Dit dunne materiaal zorgt ervoor dat een compleet frame ongeveer 62kg weegt. Een beroemd gezegde van de oprichter van Lotus was dan ook: “Simplify, then add lightness”. Deze filosofie heeft Joop Donkervoort van ook altijd in zijn auto’s doorgevoerd. Met hier en daar een stukje luxe als de klant dat wenst. Een Donkervoort weegt kant en klaar ongeveer 700kg, en dat met een straatlegaal vermogen van maximaal 309kW.
In batches van 3 stuks worden de auto’s gemaakt. In takttijden van 6 weken. Na deze periode schuiven alle chassis een plek in de fabriek op. Om aan het einde “van de lijn” en 5.000 onderdelen als Donkervoort de fabriek te verlaten.
Glasvezel en Ex-Core, een ander belangrijke pijler van het bedrijf. Bij Donkervoort maken ze zoveel mogelijk in eigen huis. Glasvezel vanwege de sterkte en het lage gewicht van het materiaal. Je vindt het terug in deuren, stoelen en andere panelen. Een tijdrovend proces van plakken, bakken en na bewerken.
Bij toeval ontdekte men een tijd terug een proces wat ze Ex-Core hebben genoemd. Een zeer lichtgewicht materiaal, wat relatief eenvoudig te verwerken is. Een snelle doorlooptijd is ook voordeel, naast de besparing op energiekosten. Na de toevoeging van een brandwerend materiaal, is Ex-Core ook nog eens vlamdovend. Eigenlijk kent deze ontwikkeling alleen maar voordelen, wat ook enkele Formule 1-teams niet is ontgaan … Donkervoort heeft het gepatenteerd, dus waarschijnlijk gaan we er nog wel wat van horen.
De tijd vloog voorbij. Getuige het feit dat we vriendelijk verzocht werden ons te melden voor het afsluitende drankje en hapje. Gezellig na borrelend, werden de onderlinge banden nog weer aangehaald. Na nog een rondje door de showroom en de shop was het tijd om het Lelystadse te verlaten. Met een mooi boek over “40 Jaar Donkervoort” in de tas. Mooie club, mooie technieken en bovenal een mooi begin van, ik hoop, een nieuw “schooljaar” waarin we met Volante mooie dingen mogen beleven.
Een aantal foto’s van het bezoek kun je hieronder bekijken.
Foto’s Volante bezoek Donkervoort