Verslag Volante bedrijfsbezoek VDL Translift

Klaar voor 2030!
Dronten, woensdagavond 22-01-2020, we worden ontvangen in de bedrijfskantine van VDL Translift.

VDL Translift 1
VDL Translift 01

Onder het genot van een lekkere kop soep en belegde broodjes heet onze voorzitter Bertram Padmos het gezelschap welkom en begint de presentatie over VDL Translift en zijn huidige productontwikkelingen door hoofd engineering Jeroen Scherpenzeel en product manager Pieter Doorenweerd. Deze presentatie werd opgevolgd door een eveneens indrukwekkende presentatie van 3e jaar student HAN Automotive en stagiair bij VDL Translift Timo Vos over zijn stageopdracht om een rekenmodel te ontwikkelen voor de inzet van batterij elektrische afvalinzamelingvoertuigen.

VDL Translift 02

Nu is Translift onder het familieconcern VDL wereldwijd een grote speler op het gebied van zijlader afvalinzamelingvoertuigen, op zich al zeer indrukwekkend. De voertuigen van de fabrikant uit de Flevopolder worden ingezet in heel West Europa en zelfs in Zuid-Afrika, Zuid-Amerika en in het Midden-Oosten.
Echter was de echte “trigger” om een bezoek te brengen aan VDL Translift hun nieuwste ontwikkeling, namelijk die van de volledig zero-emission afvalinzamelingvoertuigen op basis van het DAF CF-Electric 6×2 chassis.
VDL Translift is één van de eerste fabrikanten die volledig zero-emission afvalinzamelingvoertuigen op de markt brengt. VDL Translift loopt hiermee vooruit op het in maart 2019 getekende Nederlandse convenant waarin is afgesproken dat vanaf 2030 alle interstedelijke afvalinzameling zero-emission moet zijn. Sinds oktober 2019 worden de eerste twee batterij elektrische VDL Translift afvalinzamelingvoertuigen volop ingezet.

VDL Translift 03

Onder leiding van de HAN Automotive stagairs (Tim Voorend en Timo Vos) en de medewerkers van Translift worden de ruim 40 aanwezige Volante leden opgedeeld in 5 groepen en worden we rondgeleid door de productie van VDL Translift. Aansluitend aan de rondleiding hebben we ons verzameld rond één van de zero emission afvalinzamelingvoertuigen. Oud Han student Bart Spanjer (Volante lid), binnen VDL Translift verantwoordelijke voor electro en besturing/software, gaf hier een indrukwekkende demonstratie van de elektro/hydraulisch aangedreven zijlader. Vervolgens was er voor de geïnteresseerden ook de mogelijkheid om een ronde “zero-emission” mee te rijden over het fabrieksterrein.

VDL Translift 04

Het bedrijfsbezoek eindigde met een goed verzorgde netwerkborrel, alwaar ideeën en visitekaartjes werden uitgewisseld. Translift heeft de start naar zero-emission afvalinzameling gemaakt en is daarmee klaar voor 2030. De laatste 3 Volante bedrijfsbezoeken hadden allemaal met de transitie naar “zero-emission” vervoer te maken, dit wordt opgevolgd met een 4e evenement in de vorm van een masterclass waterstof tijdens de ALV op 21-3-2020. Deze trend zal na verwachting worden doorgezet, maar hiervoor hebben we wel de input en inzet vanuit ons netwerk van leden nodig. Mocht je ideeën hebben voor een interessant bedrijfsbezoek, meld dit dan bij het bestuur. Dit bedrijfsbezoek hebben we te danken aan de inzet van de medewerkers van VDL Translift, waarvoor dank!

Dit bedrijfsbezoek is mogelijk gemaakt door:

• Hoofd R&D: Jeroen Scherpenzeel
  • Product manager: Pieter Doorenweerd
  • Design Engineer electro + besturing/software: Bart Spanjer
  • HAN Automotive stagaires: Tim Voorend & Timo vos
  • Verkoop noord Nederland: Edo van Tamelen

Een aantal foto’s van het bezoek kun je hieronder bekijken.

Foto’s Volante bezoek VDL Translift