Verslag Symposium MVO BE’ER

Op 8 december organiseerde BE’ER een bijeenkomst over MVO waarin ook aandacht werd besteed aan het dieselschandaal bij het Volkswagen concern.

BE-ER symposium

Op dinsdag 8 december jl. was een 30-tal Volante leden op uitnodiging van onze collega alumnivereniging BE’ER (opleiding bedrijfseconomie aan de HAN) te gast in het Theater aan de Kastanjelaan in Velp om zich te laten informeren over de actuele stand van zaken rondom het Volkswagen diesel- en CO2 schandaal en de toekomst van MVO en duurzaamheid.

Olof van Joolen, redacteur van o.a. Autovisie en De Telegraaf, trapte af met een kort historisch overzicht van het merk Volkswagen, de ontwikkeling van het concern en de ambitie om ten koste van bijna alles onder de bezielende leiding van Ferdinand Piëch de grootste autofabrikant van de wereld te worden. Dat deze droom recentelijk uiteengespat is, weten we maar al te goed.

Vervolgens werden de toehoorders, in het totaal zo’n 100 in getal, getrakteerd op een lezing van “onze” docent Peter Mesman. Peter ging, in zijn bij velen bekende stijl, in op het fenomeen uitlaatgassen, de bijbehorende wetgeving en de pogingen die nu en in het verleden door fabrikanten zijn ondernomen om de diverse uitlaatgassen schoner te maken. Ondanks het feit dat er ook een groot aantal mensen in de zaal aanwezig was zonder technisch geschoolde achtergrond, was het verhaal voor iedereen goed te volgen.

De avond werd besloten door een beschouwing van Ruud Koornstra, die een warm voorvechter is voor duurzame alternatieven in de breedste zin van het woord. Deze ondernemer, o.a. bekend van de ontwikkeling van de LED lamp en als oprichter van Oxxio het leveren van groene stroom aan Nederlandse huishoudens, stak een warm pleidooi af voor de ontwikkeling van duurzame alternatieven op allerlei gebied. Ruud is in staat gebleken het publiek een goed uur te boeien met zijn filosofie. Elk intitatief op dit gebied, hoe klein ook, biedt uiteindelijk kansen voor een betere wereld en voor de ondernemer. Dat grote multinationals af en toe een zetje in de rug nodig hebben, werd diverse keren pijnlijk duidelijk… Al met al een zeer geslaagde avond, die op een prima locatie werd gehouden. Na afloop werd er door velen onder het genot van een hapje en een drankje nog even nagepraat en ging iedereen met zijn eigen gedachten over een schonere wereld tevreden huiswaarts.

Je kunt de foto’s hieronder bekijken en ook in ons Facebook fotoalbum.

Foto’s Symposium MVO BE’ER